بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه
در جامعه اسلامی که روابط ناسالم بیداد می کند و مهار آن انرژی و هزینه زیادی برای نظام دارد، چه در سطح خانواده و چه در سطح سیاستهای کلان جامعه.
برای برون رفت از این تاریکی سوره مبارکه نور به عنوان یک سند بالادستی فرایندی ترسیم می کند تا جامعه ای نورانی به دور از بی حیائی و بد عفتی بدست آید.
مدیریت این مسئله با دو رویکرد بیان احکام و تبیین روشنگری انجام شده است.
فصل اول که مربوط به بیان احکام است در 6 گام تعریف شده است.
گام اول :
هرکدام از زن ومرد زناکار را باید صد ضربه تازیانه بزنید و چون احتمال می رود این حکم را خشن و نامهربانانه قلمداد شود می فرماید این دین خداست یعنی الهی که مهربانتر از همه است چنین حکمی داده و کاسه داغ تر از آش نشوید و اگر کسی به خدا و قیامت ایمان دارد پایبند چنین حکمی است وگرنه توجیه دنیا مدارانه می کند
نکته : چنین شروع تندی ، حاکی از اورژانسی و ضروری بودن مسئله دارد. جامعه دارد از بی بند و باری و بد حیایی و بی عفت یخفه می شود و می میرد.
آیا یک بیمار اورژانسی چه برخورد می شود ؟ اول باید زنده بماند بعدا روند درمان طی شود.
جامعه ای که در بی عفتی کارش به زنا کشید و جامعه در حال سقوط است اول باید نجاتش داد ، مساله تضمین سلامت جامعه است لذا گروهی باید شاهد مجازات باشند
گام دوم : مجازات محرومیت اجتماعی که زناکار برای ازدواج تنها با زن مشرکه می تواند ازدواج کند یعنی توبه هم کرد باز حرام ابد هست در ازدواج با مومنین
جریان این حکم مربوط به زمانی است که بد حیایی از حد گذشته و بصورت علنی پرده دری می شود چرا که در ادامه می باید 4 شاهد شهادت دهند به روابط ناسالم و الا خود اتهام زننده باید 80 ضربه شلاق بخورد و جریمه دیگرش اینکه حق شهادت از او سلب می شود مگر اینکه اتهام را اصلاح و درست کنند.
زن و شوهر نیز در متهم کردن یکدیگر به روابط ناسالم مراحل سختی را بگذرانند و البته این سخت گیری خدا از روی فضل و رحمت است والا وضع بدتر از این می شد.
در جریان این احکام الهی یک گروه تشکیلاتی می خواهند فضای جامعه را طوری آلوده کنند که اتهام زنی را لوث کنند و به اصطلاح دادگاه را دور بزنند.
اینها باند های فساد هستند که نان شان از راه ترویج فساد است و اگر جامعه سالم باشد به نوایی نمی رسند.
هدف دیگرشان ضربه زدن به اسلام است که اغراض مفسدانه دارند
برخی از اینها خودشان آدم های شهوترانی هستند که دغدغه همین مسائل را دارند و می خواهند اجرای حد زنا لوث و عادی شود تا از اهتمام بیافتد لذا با دامن زدن به اتهامات و شایع پراکنی مساله بدحیائی را عمومی جلوه می دهند ، خداوند حساب و کتاب شان را روشن کرد و خطاب به مومنین می گوید :
چرا وقتی افک(سخن ناروا)شنیدید گمان خیر به خویش نداشتید؟ یعنی حسن ظن به همدیگر نداشتید و نگفتید این یک تهمت روشن است ؟
اگر لازم باشد خودشان مسیر دادگاه حاکمه را طی کنند و 4 شاهد بیاورند همین که این کار رو نمی کنند از نظر دین خدا دروغ هستند و دنبال اتهام زنی و اشاعه ی فحشا .
این لطف و فضل خداست که با این دستور جامعه را مدیریت می کند و وگرنه شما با دست به دست کردن و شیوع اتهامات گرفتار می شدید.
شما این مساله را ساده می دارید در حایکه نزد خدا مساله عظیمی است ، آخه چرا وقتی شایعات را می شنوید نمی گوئید اینها بهتان عظیم است ؟
چرا منزه و مبرا نداسنته اید ؟ چرا نگفتید ما حق اظهار نظر نداریم .
این نصیحت را گوش کنید اگر واقعا مؤمن هستید و مبادا تکرار کنید. خدای علیم حکیم آیاتش را دارد تبیین می کند اگر گوش نکردید بدانید هر کس دوست دارد فاحشه شاید پیدا کند برایش عذاب دردناکی در نظر گرفتم مگوئید چقدر سخت گیر ؟ چون مساله ای است که خدا می داند و شما نمی دانید
بعد از حمله به اردوگاه زناکاران با اجرای حد برای جمع کردن فحشا در فراز اول و مدیریت این مسئله جهت سوئ استفاده بیماردلان در فراز دوم و از این به بعد در فراز سوم شروع به بیان آموزه هایی جهت جلوگیری از مساله فحشاء و بی حیایی در جامعه می کند .
یا ایها الذین آمنوا ... آی مومنان دنبال گام های شیطان نروید چرا که او تهییج به فحشا و فساد می کند و اگر فضل ورحمت الهی نبود هرگز نمی توانستید پاکیزه زندگی کنید.
مقصود خدا از دنبال نکردن گامهای شیطان، مشارکت نکردن مومنان در مسائل اتهام زنی است ، و شیطان خواهد جامعه به فساد کشیده شود . و قدم قدم با برنامه این کار را میکند.
شیطان ابتدا نمی گوید زنا کنید اول تلاش می کند حد زنا را از مسیر خود خارج شود و این کار را با نیروهای تشکیلاتی خودش بوسیله اتهام پراکنی عملیاتی کرد. تا مومنان با دامن زدن به این شایعات از طریق انتشار در فضای جامعه باعث عادی شدن بی حیایی و از بین رفتن قبح و زشتی گناه شوند.
لذا به مومنان فرمود راحت در مورد آلودگی دیگران صحبت نکنید و خودتان را مبرا و پاکیزه از این حرفها ندانید چون عنایت خدا بود که شما آلوده نباشید حالا چون تو خانواده سالم رشد کردی همچین هنر نکردی که راحت دیگران را آلوده دامن می خوانی و اشاعه فحشا می کنی ؟
کسانی هم که امکانات مالی دارند و در تنگنا نیستند کوتاهی نکند در رسیدگی به فامیل و بیچاره ها و گرفتار تا به فحشا کشیده نشوند و بیائید از گناهانشان اغماض کنید و عیوب شان باعث نشود توجه نکنید به آنها ، شما نگذارید بخاطر عدم ازدواج به موقع آلوده شوند. شما که تمکن مالی دارید نگذارید با فقر و نبود مسکن و هزینه بالا؛ ازدواج به تاخیر بیفتد.
لذا بجای پذیرش و ترویج این اتهام های فحشا در مورد آنان، با دستگیری و فراهم کردن زمینه ازدواج آنها را از قلاب باندهای فساد نجات دهید. البته اتهام زنندگان بدانند که اینها ملعون در دنیا و آخرت هستند و از رحمت من دوراند.
بنابراین کم کاری در اخلاق جنسی و سلامت جامعه باعث می شود هم در دنیا خیر نبیند و هم در قیامت آن روزی که زبان و دست و پا علیه او شهادت می دهند چرا که در دنیا با همین دست و پا برای اتهام زنی و دامن زدن به فحشا تلاش کردند.
ظاهرا اتهام زنندگان که خود آلوده دامنند تلاش شان این که با پاکدامن ها ازدواج کنند. لذا فرمود مراقب باشید زنهای پاکدامن شما را تور نکنند.
بعد از بسیج ثروتمندان برای همراهی نکردن با باندهای فساد در مساله بی بندوباری ، تعریف حریم خصوصی را مطرح می کند:
آی مومنان سرک نکشید و چشم ندوزید به جاهایی و چیزهایی که به شما مربوط نیست ، ابتدا طمینان دهید که از ناحیه ی شما در سلم و سلامت هستند و خیانت نمی کنید . بعد وارد حریم آنها شوید. بالاخره فساد از همین رعایت نکردن حریم ها شروع می شود اگر جایی اجازه ندادند برای ورود اصرار نداشته باشید. این براتون بهتر است.
در راستای این مساله پیامبر به مومنان بگو چشم ها را مراقب باشند و در مسائل جنسی دقت کنند این برای پاکیزه ماندند بهتر است، خدا از همه کارهای تان خبر دارد ، زیرآبی نروید. همچنین به زنان بگو آنها نیز مراقب چشم و مسائل جنسی باشند جلوه گیر نکنند و روسروی ها رو تا گریبان بیاورند وتنها برای فرزند همسر و پدر شوهر و فرزندانشان و برادرشان و فرزندان برادر و خواهر و زنان فامیل وبچه های غیر ممیز می توانند بدون حجاب باشند.
هنگام راه رفتن نیز، سنگین و با وقار باشند . طوری باشند که زیبایی آنها آشکار نشوند
آی مومنان با همدلی همدیگر در اجرای همین احکام به سمت خدا بیایید. فعال و تاثیرگذار در امر ازدواج باشید و مجرد ها را ازدواج در آورید. در امر نکاح خدا مساله فقر و بیکاری را با فضلش جبران می کند.
البته کسانی هم که همسر گیرنشان نمیاد، عفاف بخرج دهند تا زمینه ازدواج فراهم شود.
تبصره : برخی کنیزان دنبال این هستند با شما قرارداد بنویسیند برای آزاد شدن، شما اگر خیری در آن می بینید این کار را انجام دهید.
تبصره : کنیزان با اینکه شما مالک آنها هستید در بحث روابط زناشوئی اجبارشان نکنید شاید بخواهند با آزاد شدن با کسی ازدواج کند البته اگر مطالبه رابطه داشتید طوری نمی شود.
در فضای تثبیت فرهنگ عفاف و زدودن رذایل؛ نور خدا معرفی می شود تا مسیر را برای جامعه روشن کند.
اگر جامعه بخواهد بی بندوبار نباشد، زمینه ازدواج فقرا فراهم باشد، حریم خصوصی نگاه ها درست باشد .نیاز هست کانونهای نور و بیت النور باشد تا مردم با نگاه به این بیت ها و به یاد خدا افتادن مسیر نورانی را طی کنند بجای پاتوق های فساد و فحشا که زندگی کردن در تاریکی هست.
خدایی که می خواهد جامعه سالم و به دور از بی عفتی باشد این الله نور آسمان ها و زمین است. مَثَل و نمونه ی نور الله مثل چراغ دانی هست که درون آن شعله ای است این شعله (فیتیله) در شیشه بلورین قرار گرفته که این بلور چنان ستاره ای نور افشان
آتش گیر این چراغ و منبع نورش از روغن درخت زیتون است که از بین رفتنی نیست و تمامی ندارد چون درختش هم صبح ها آفتاب می گیرد و هم یعد از ظهر ها بطوریکه روغن این زیتون بدون اینکه آتش بگیرد نور دارد حالا اگر شعله بگیرد نورُ علی نور می شود یعنی نور مضاعف که یک چنین نوری با این تشریفات و در نهایت شدت و درخشش و امنیت از آفت و آسیب اگر کسی بخواهد به این نور الله برسد این نور در بیوت و خانه هایی هست که خداوند خواسته در این بیوت الله معرفی گردد.
چون در این بیوت اشخاصی هستند که امور دنیوی، آنها را از یاد خدا و اقامه نماز و زکات باز نمی دارد چون شبانه روز تسبیح او را می گویند یعنی در مسیر بندگی قدم برمی دارند. چرا که از روز قیامت که قلبها دگرگون شوند خائف هستند.
در نقطه مقابل کسانی که راه نور را نرفتند در تاریکی مسیر می کنند اعمالشان مثل سرابی هست که انسان تشنه به گمان آب سراغش می روند. اما چیزی نمی بینند و یا مانند تاریکی های دل دریا امواج روی هم در زیر آسمانی ابری که نور خورشید نمی رسد به قدری تاریک که دست خودش را نمی بیند.
خداوند این نور هدایت را در جامعه قرار داده و شاهد محسوس آن هم این هست که هر آنچه در عالم و آسمان و زمین است بدون عیب و نقص کارش را می کند. که نشان دهند نور هدایت الله است که عالم را دارد هدایت می کند همانطور که در آن بیوت افرادی بودند تسبیح الله را می گفتند ( هماهنگ با نظام هستی) بودند و خدا را یاد و معرفی کردند.
اما اگر کسی در تسبیح خدا با عالم تکوین هم نوا و هماهنگ نباشد یعنی خلاف جریان و نظام عالم حرکت کند در تاریکی و ظلمات زندگی می کند و بیراهه می رود.
تسبیحات موجودات عالم، همان نظام مدیریتی جریان عالم هست و اگر کسی به دین وشریعت الهی پایبند نباشد در واقع دارد برخلاف مسیر عالم حرکت میکند خداوند بیوتی در عالم قرار داد که اهل آن بیت دربست در اختیار خدای شارع هستند نورانی به نور الله شوند تا عالم را با نور خود هدایت کنند و جامعه را به نور برسانند.
شاهد حسّی دیگر از مدیریت خدای جهان در این عالم، جریان حرکت ابرهای فشرده و تبدیل آن به برف و باران و رعد و برق و دگرگونی شب و روز و خلقت هر موجودی از آب همه تحت مشیت الهی هست.
با وجود این شواهد در نظام تکوین یک عده ای در نظام تشریع پای خدا نمی ایستند : یقولون امنا بالله والرسول واطعنا ثم یتولی فریق منهم ...
می گویند ایمان آوردیم و اطاعت می کنیم از رسول در شریعت ودین اما پشت می کنند و واقعا مومن نیستند وقتی پای حکم رسول در می آید رویگردان هستند اما اگر دعوت خدا و رسول به نفعشان بود با تمام وجود می آیند این نشان می دهد دنبال هوای نفس خودشان هستند و نه خدا ورسول.
اینها بیماردلان هستند که حب دنیا دارند یا تردید دارند که راه خدا و رسول درست است یا نه و یا سوء ظن به دین خدا دارند که گویا خدا ورسول به آنها ظلم می کند البته که خودشان هستند که ظالم اند.
مومن واقعی کسی هست که وقتی به سمت خدا و رسول دعوت می شوند می گویند پای کار هستیم که اینها همان اهل سعادت هستند که به فوز نائل می شوند.
در مسیر بحث سوره که فرایند تثبیت عفاف بود اگر بحث اطاعات پذیری از حکم رسول به عنوان رهبر جامعه مطرح شد بخاطر این بود که مساله تثبیت فرهنگ عفاف امری است که هر کس از مومنان به سهم خودش باید وظیفه و نقشی ایفا کند تا جامعه ایمانی به وعده خدا مبنی بر استخلاف زمین یعنی تصاحب عالم برسد.
یعنی جامعه غیر عفیف گرفتار شده در ظلمات لیاقت و ظزفیت چنین وعده الهی را ندارد. جامعه ای که بی عفتی در آن موج می زند و زمینه جولان شیاطین است. لذا کنار فساد اقتصادی سیاسی، مساله بی عفتی از راهبردی ترین مسائل ملتهاست که منجر به سقوط جوامع می شود. از همین رو سیاستمداران شیطانی می گویند:
بی بندوباری را ترویج کنید تا جوامع را تصاحب کنید.
همین مسأله سبب نزول سوره مبارکه نور شد تا فرایند تثبیت عفاف و حجاب در جامعه اسلامی مدیریت شود.
والحدالله رب العالمین